Hyppää sisältöön

Jim Furyk käyttää raudoissa regular-varsia

Vaikka Jim Furykin svingi on omintakeinen, hän on ollut PGA Tourin parhaita pallonlyöjiä koko uransa ajan. Furykin välineistä voidaan oppia jotain mielenkiintoista.

Kaudella 2015 Jim Furyk oli Strokes Gained Tee-to-Green -tilastoissa PGA Tourin kolmanneksi paras. Hänen edellään olivat vain Bubba Watson ja Henrik Stenson. Tämä tarkoittaa sitä, että Furyk onnistui kenttäpelillään luomaan parempia birdiepaikkoja kuin kaikki tourin nuoret pitkälyöntiset tähtipelaajat.

Harrastaja voi oppia enemmän Furykin välineistä kuin muiden tourpelaajien sillä miehen lyöntipituudet ja mailanpäänopeus eivät ole epäinhimillisissä lukemissa. Jimin mailanpäänopeus kaudella 2015 oli keskiarvolla vain 109 mailia tunnissa. Tämä on noin 10-15 mailia hitaampi kuin Watsonilla ja Stensonilla. 

Furyk bägistä löytyy kombinaatio, jota olen pitkään suositellut tasokkaille klubipelaajille. Kaudella 2015 Furyk käytti raudoissaan KBS Tour 110 R -varsia ja varret olivat trimmattu (hard step) regularin ja stiffin välimaastoon. KBS Tour on pehmeän tuntuinen varsi ja regularina nämä ovat varmasti PGA Tourin pehmeimmät tai löysimmät varret. Kaudelle 2016 Furyk vaihtoi mallia hieman raskaampaan KBS Tour 115R varteen mutta piti jäykkyyden regularina. 

Suosittelen kokeilemaan pehmeämpiä tai löysempiä varsia rautamailoissa. Rautojen varret ovat lyhyitä suhteessa puumailoihin ja varren liiallinen taipuminen on harvoin ongelma. Pehmeämpi varsi antaa paremman tuntuman mailanpäähän, auttaa lyönnin ajoitusta ja lähettää pitkät raudat korkeaan kaareen. Lisäksi vajaat svingit onnistuvat helpommin, kun varsi reagoin myös hitaampaan mailanpäänopeuteen. 

Uskon siis, että pehmeämmät varret toimivat paremmin monille. Raudoissa en kuitenkaan ole superkevyiden varsien tai grafiittivarsien suosija. Jos varsi ja maila on liian kevyt, vaikeutuu lyönnin ajoitus. 

GettyImages

Draiverissa ja väyläpuissa Jim Furyk käyttää x-stiff-varsia. Puumailoihin suosittelen x-jäykkyyttä myös hyville klubipelaajille, joiden mailanpäänopeus on yli 100mph. Kun varsi pitenee tarvitaan enemmän jämäkkyyttä. Draiverilla on tarkoitus lyödä palloa mahdollisimman pitkälle ja svingin nopeus on lähes aina maksimissa. X-stiff jäykkyys voi auttaa tuottamaan kierteettömän ja menevän lentokaaren. 

Varsivalmistajien eri mallit vaihtelevat jäykkyydessä suuresti. Draiverilla ja väyläpuilla kannattaa testata useita eri varsia stiff- ja x-stiff-haarukassa.

Treeni-iloa ja hyviä löytöjä!

Etsi luettavaa