Hyppää sisältöön

Hattulasta maahantuojaksi – Srixonin ja Clevelandin maahantuoja vaihtuu

Antti Riihimäki osti Olli Ignatiukselta Srixonin ja Clevelandin maahantuonnin.

Antti Riihimäki vaihtaa golfkentät golfvälineisiin. Hän on ostanut Srixonia ja Clevelandia maahantuonnin Olli Ignatiukselta.

Srixonin ja Clevelandin maahantuontia harjoittava Clevergolf Oy on vaihtanut omistajaa, kun Olli Ignatius löysi yritykselle jatkajan Antti Riihimäestä.

Sekä maahantuontia ja golfvälineiden vähittäiskauppaa harjoittanut Ignatius päätyi jo muutama vuosi sitten lopputulokseen, että kahta liiketoimintaa pyörittämällä yhtäaikaisesti päätyy tilanteeseen, jossa molempia päätyy tekemään vasemmalla kädellä. Oli siis tehtävä jotain. Vaihtoehtona olivat joko yrityskauppa tai Srixonin ja Clevelandin maahantuontia harjoittaneen Clevergolfin alasajo. Vastaus haasteelliseen tilanteeseen löytyi Hämeenlinnan läheltä Hattulasta.

Antti Riihimäki on monelle Suomen golfpiirissä uusi kasvo, mutta hänen isänsä Reijo ”Retsi” Riihimäki sitäkin tutumpi. Hämeenlinnassa asuva Antti Riihimäki on kuitenkin jo ehtinyt tehdä ja nähdä paljon. Hänen perheensä pääosin omistamat Hattula ja Paltamo Golf ovat tehneet golfkenttien liiketoiminnan pyörittämisen tutuksi. Myös Linna Golfissa perheellä ja sen lähipiirillä on merkittävä omistusosuus. Näissä yhtiöissä myös Antti Riihimäellä on omistusta.

Perheessä on yrittäjätaustaa

Reijo Riihimäki kutsuu itseään entiseksi nakkikauppiaaksi. Tämä väheksyvä ilmaisu tulee pitkästä urastaan K-liikkeessä, viimeisimpänä Citymarket-kauppiaana. Tässä alhaisen marginaalin bisneksessä oppii nopeasti, että raha tehdään hyvillä ostoilla, tiukalla taloudenpidolla ja hyvällä henkilöstöjohtamisella. Tätä samaa ajatusta on Retsi tuonut myös omiin golfliiketoimintoihinsa.  

Antti Riihimäki on puolestaan viittä valmis tradenomi, ja hän suorittaa parhaillaan Vierumäellä yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa. Koska hän ei viihtynyt hyvin kouluissa, hän on ehtinyt tekemään jo pitkän työuran. Omien sanojensa mukaan Antti on jo vuosia toiminut isänsä “orjana”. Tällä hän tarkoittaa pitkälti perheen tiukkaa yhteistä tekemistä eri rooleissa. Retsi ideoi ja vetää suuret linjat, Antti tasoittelee ja ohjaa käytännön tekemistä perässä.

Vuosien varrella Antti on ehtinyt kokea monenlaisia liiketoimintoja. Hän on myynyt matkapuhelimia, mainoksia ja pyörittänyt lasten seikkailupuistoa. Orivedellä on käsissä oli hotelliliiketoiminta ja Helsingin Munkkiniemessä hautaustoimisto. Lukuisista kiinteistöprojekteista on jäänyt käteen myös paljon oppia erilaisista tilanteista. Listaa voisi jatkaa pidemmällekin, mutta jokainen lukija arvaa jo, että moniottelijan taustan omaava Antti Riihimäki on todellinen työmyyrä.

Kasvua maakunnista

Muutama kuukausi sitten Olli Ignatius sai puhelun, jossa Antti Riihimäki ehdotti hänelle tapaamista. Antti Riihimäki oli kuullut, että Ignatius hakisi maahantuontiyritykselleen ostajaa. Tuotevalikoimaa ja jälleenmyyjiä läpikäydessä kävi selväksi, että liiketoiminnassa oli paljon potentiaalia. Srixonin ja Clevelandin tuotteet ovat korkealaatuisia, mistä kertoo sekin, että toureilla pelaa suuri määrä ammattilaisia kyseisillä merkeillä.

Suomessa myyntiä ei ollut varsinaisesti hirveästi tehty. Muutama suuri välinekauppias myi suuren osan kuluttajakaupasta. Ignatiuksen oma välinekauppa, Diswest Golf, teki puolestaan paljon logotuotemyyntiä.

Maakunnan miehenä Riihimäki ymmärsi, että myynnissä voisi olla paljon parannettavaa. Nopeiden keskusteluiden jälkeen päädyttiin kättelemään kauppa, joka siirtäisi Srixonin ja Clevelandin golfvälineiden maahantuonnin Riihimäen perustamaan yhtiöön. Aikaa tuhrautui vielä muutama viikko, ennen kuin maahantuonnin siirtämiseen saatiin Srixonin pääkonttorilta Japanista lupa.

Jatkossa 100 % panostus maahantuontiin

Antti Riihimäki aikoo jatkossa keskittyä oman maahantuontiyrityksen pyörittämiseen ja jättäytyä pois operatiivisesta toiminnasta muissa yrityksissä.

“Nyt saa tehdä omaa bisnestä ja tehdä oman päänsä mukaan. Aion nyt jättää kaikki muut projektit ja keskittyä tähän. Tuntuu todella hyvälle tehdä juttua itselleen”, Antti sanoo.

Srixonin sopimus rajoittaa jo kilpailevien tuotteiden samanaikaisen maahantuonnin tai edustamisen, mutta Riihimäki on ehtinyt tutkia golfin ulkopuolisia maahantuonteja. Mitään uutta edustusta ei ole kuitenkaan vielä valmiina.

Riihimäki arvioi, että maakunnissa kertyy pakettiautoon kilometrejä, sillä edessä on paljon palavereita eri välinekauppiaiden kanssa. Suuri kysymys kuuluu, miten nykyiset välinekauppiaat näkevät tilanteen, jossa näyttäisi että Riihimäen klaani sekä maahantuo että kilpailee välinekaupassa nykyisten Srixonin maahantuonnin asiakkaiden kanssa.

“Tuote ei ole muuttunut viikonlopun aikana miksikään. Samat pallot siellä bokseissa edelleen on. Ei se mun isä tule neuvotteluissa pääsemään yhtään helpommalla kuin muutkaan asiakkaat. Kyllä mun kaksi lasta ja vaimo tarvitsee jatkossakin leivän päälle muutakin kuin ylähuulen. Bisnestä tässä tehdään!” 

Mielenkiintoisia keskusteluita lienee edessä Riihimäkien välillä nyt, kun entisestä ”orjasta” on kasvanut uusi isäntä taloon. Se lienee kuitenkin selvää, että Antti on tosissaan yrityksensä kanssa. Golfvälineiden markkina ei ole ollut helpoimpia bisneksiä viime vuosina. Rajallisen kokoisilla markkinoilla maahantuojat ovat myös ahtaalla ja ylhäältä tulevat tavoitteet ovat kovia.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että nuoremman Riihimäen silmissä palaa sen verran kova liekki, että tästä taistelusta aiotaan olla voittajia.

Etsi luettavaa