Hyppää sisältöön

GoGolf testasi VaGon – hyvää jälkeä pienellä rahalla

Vantaan Golfpuiston viheriöt olivat jo yllättävän hyvässä kunnossa.

GoGolf pääsi pelaamaan ensimmäisten joukossa Vantaan Golfpuiston kenttää. Pienellä budjetilla on saatu aikaan hyvää jälkeä.

Vantaan Golfpuiston ensimmäiset yhdeksän reikää aukevat virallisesti ensi keväänä. GoGolf pääsi testaamaan kentän tänään perjantaina. Reikiä pelattiin viisi, joista yksi par 4 -reikä oli lyhennetty par 3:ksi.

Jokilaaksoon rakennettu etuysi on selkeä kokonaisuus, joka on rakennettu melko pienellä rahalla. Tasaisilla ja suurilla tiiauspaikoilla sekä valtavilla ja voimakkaasti muotoilluilla viheriöillä säästöbudjetti ei näy, sillä ne vaikuttavat jo nyt erinomaisilta. Niiden sijaan rahaa on säästetty esimerkiksi siinä, että väyliä ei ole juuri muotoiltu eikä niille ole rakennettu väyläkastelua.

Vantaan viheriöt tulevat varmasti herättämään paljon ihastusta paitsi kooltaan myös muotoilultaan, kun kenttä avataan virallisesti.

Lyhyehkö kenttä keltaisilta

Tältä näyttää Vantaan Golfpuiston kakkosreikä back teeltä.

Tältä näyttää Vantaan Golfpuiston kakkosreikä back teeltä.

Jussi Miettinen

Etuysi on melko lyhyt. Tuloskortin perusteella se on keltaisilta ainoastaa noin 2 700 metriä pitkä. Ensimmäisellä yhdeksällä reiällä on yksi par 5, kaksi par 3:ta ja loput par 4 -reikiä. Par on 35. Kentältä löytyvät myös valkoiset takatiit. Niiltä pelattuna etuysi on 300 metriä pitempi eli noin 3 000 metriä pitkä.

Tänään pelasimme reiät 2-6. Lyhyin par 4 oli 270 metriä pitkä ja pisin noin 350-metrinen. Hienoin reikä oli kentän eteläpäädyssä oleva viitonen, joka pelattiin tänään 130 metriä pitkänä. Avaus lyödään ainoana väylä etuysin kahtia jakavan joen yli. Viheriön oikealla puolella on suuri bunkkeri.

Bunkkereista puheenollen niitä ei kentältä löydy montaa. Tämä on tietoinen päätös, sillä bunkkerien hoitaminen sitoo kenttähenkilökuntaa ja tulee siten kalliiksi. Vähät bunkkerit onkin sitten pyritty sijoittamaan strategisesti järkeviin paikkoihin. Koska väylien muotoilussa säästettiin, muutama reikä oli melko tasainen.

Koska kenttä ja siirtymät ovat lyhyitä, bunkkereita on vähän eikä kenttäalueella kasva yhtäkään puuta, voi ennustaa, että kenttä tulee olemaan nopea kiertää. Monelle kiireiselle golfarille se on erittäin tärkeä kriteeri.

Epäonnea istutuksen kanssa

Panoraamakuva VaGon kolmannelta viheriöltä. Ruskealla alueella oli epäonnea kylvön suhteen, sillä sitä seuranneen päivänä rankkasade vei siemenet mennessään.

Panoraamakuva VaGon kolmannelta viheriöltä. Ruskealla alueella oli epäonnea kylvön suhteen, sillä sitä seuranneen päivänä rankkasade vei siemenet mennessään.

Jussi Miettinen

Kentän rakentaminen on kärsinyt hieman huonosta tuurista, sillä osa kentästä kylvettiin päivää ennen rankkasadetta, joka huuhtoi pois siemeniä ja maata tuoden esille kiviä. Rankkasadetta seurasi pitkä kuiva kausi, minkä vuoksi esimerkiksi seitsemännen reiän väylä ei vihertänyt yhtä hyvin kuin pari viikkoa aikaisemmin kylvetty yhdeksäs reikä.

Kentän mielenkiintoisin yksityiskohta on se, että yhdeksäs viheriö jatkuu suoraan erittäin suurena ja kumpuraisena harjoitusviheriönä. Tämä voi tarkoittaa sitä, että jos pelaaja lyö lähestymisen toppina pahasti pitkästi, edessä voi olla jopa 90 metrin birdie-putti.

Kenttää rahoitettu jätemaan vastaanottamisella

Kentän täysin keskeneräinen takaysi oli täynnä kiviröykkiöitä. Sinne toimitetaan jatkuvasti lisää maata pääkaupunkiseudun rakennustyömailta. Sitä käytetään takaysin muotoilussa ja siitä saadaan myös rahaa kentän rakentamiseen. Vantaan Golfpuiston hallituksen puheenjohtaja Jari Koski ja toimitusjohtaja Ville Nurmi eivät paljasta summaa, jonka he saavat ylimääräisestä maa-aineksesta, mutta arviot siitä vaihtelevat miljoonasta eurosta jopa kahteen.

Summa on joko tapauksessa tuntuva, sillä koko kentän rakennusbudjetti on 2,5 miljoonaa euroa.

 

 

Etsi luettavaa